Who is Neville Roy Singham leading a China-funded campaign against India?

The Newsclick news website has been accused of receiving funding from China. The funding was provided by Neville Roy Singham. The American newspaper The New York Times made such an assertion in its report. Politics has intensified in India on this subject.
The news website NewsClick has been accused of receiving funds from China. Union Minister Anurag Thakur claimed on Monday that China, Newsclick and the Congress were linked by the “anti-India umbilical cord”.

In fact, the American newspaper “The New York Times” has published a report. It claims that “the Newsclick news site is part of a global network that receives funding from American millionaire Neville Roy Singham”.

Union Minister Anurag Thakur said that Neville Roy Singham and his Newsclick site are dangerous weapons of the Chinese Communist Party and promote China’s political agenda worldwide.
Thakur said, “If you look at Newsclick’s funding network, it is known that it is funded by foreign national Neville Roy Singham. And Neville Roy receives funding from China. Neville Roy Singham is directly a propaganda weapon of the Chinese Communist Party and the Chinese media company Maku Group.

What are the allegations against Neville Roy?

  • The New York Times recently published a report. In this report, it is explained how an American businessman reinforces China’s propaganda.
    The report states that Singham works closely with the Chinese government’s media machinery. And to spread their propaganda, they spend at least $27.5 million.

According to the report, Singham does all this through non-profit groups and shell companies. For example, he owns a think tank in Massachusetts, an electronic space in Manhattan, supports a political party in South Africa and media outlets in India and Brazil.

  • In 2021, the Enforcement Directorate (ED) filed a money-laundering complaint against Singham. It was alleged that between 2018 and 2021, Singham financed the Newsclick news website in India to the tune of Rs 38 crore to spread propaganda from China. Singham is said to have carried out this funding through NGOs and shell companies.
    Who is Neville Roy Singham?

Neville Roy Singham is an American businessman. He lives in Shanghai. He is married to Jody Evans. Jodie Evans is associated with Code Pink. Code Pink is an NGO that denies the atrocities committed against Muslims in Uygar.

  • Singham – describes himself as a social activist. He is also an entrepreneur. According to some reports, in the 1980s he set up a company called “Thoughtwork”. It was a computer consulting company.

From 2001 to 2008, Singham was also a strategic technical consultant at Huawei. In 2017, Singham sold Thoughtworks for $780 million.

How does Singham spread Chinese propaganda?

Neville Roy Singham and the organizations associated with him have faced allegations of spreading pro-Chinese propaganda. Even before the New York Times, such allegations have been made against him in numerous reports.

  • In January 2022, a report by Thinktank associated with the American University of Fairfax was published. It claimed that Singham had provided $65 million in funding to organizations such as Code Pink, which rejects atrocities committed against Uighur Muslims.
    The point of connection with Worldwide Media. But on the basis of evidence, it was discovered that Purkayastha and Singham were working together on a scheme allegedly linked to the Chinese Communist Party.

It is also alleged that Neville Roy Singham transferred funds to Prabir Purkayastha on behalf of M/s GSPAN LLC as a consulting fee. These funds were transferred to promote leftist ideology. Moreover, Purkayastha and Newsclick were not even able to provide details of the 28.46 billion rupees.

The ED investigation also revealed that Newsclick shareholder Bappaditya Sinha also received Rs. 52.09 lakh. Sinha is a member of the CPM’s IT cell. He also manages the Twitter accounts of many CPM executives.

The Chinese funds were reportedly distributed to several controversial journalists and activists.
The money was also transferred to Teesta Setalvad’s husband Javed Anand, daughter Tamara and son Jibran. Newsclick shareholder Gautam Navlakha also received Rs. 20 lakh.


Hello Everyone, This News Website (MATnews.in) is for You to give True News update. Our aim is to make you all aware with the true news and Knowledge About Everything. keep visiting this site to be updated.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *